Archive: September 2008


Perkongsian dlm Peringatan:Ramadhan~


Skali lg memetik keyboard untuk entri ketiga kali ini..

Atas dasar sebuah peringatan pada diri dan semua..insyaAllah.

Mengambil petikan sebuah tazkirah yg bru shj disampaikan oleh Ustz Zulkarnain Hamzah AlHafiz selepas solat terawikh pada mlm ke 19 Ramadhan yg lepas.Hm..mmg menarik atau senang cerite sgt la best cara penyampaian tazkirah oleh beliau.Rasenye da lame xdgr sebuah ceramah yg best camni secare live hu..

Penurunan Al-Quran..

Turunnya Al Quran itu di dalam suatu mlm yg sgt mulia-Lailatul Qadr-,

Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al Quran) pada malam kemuliaan”

(Al-Qadr:ayat 1)

dan bulan yg mulia-Ramadhan-

(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil)..

(Al-Baqarah:ayat 185)

Dan melalui hadis..Rasulullah ade memberi sedikit gmbaran dan petunjuk bilakah malam lailatul qadar itu..iaitu 10 mlm terakhir Ramadhan.

Hadis Saidatina Aisyah r.a katanya:
Rasulullah s.a.w bersabda: Carilah Lailatulqadar pada sepuluh hari yang terakhir di bulan Ramadan

Hm..tp,knp kite trutamanye rakyat malaysia mnyambut nuzul Quran pada 17 Ramadhan..adakah mlm lailatul qadar itu pada mlm 17 Ramadhan tersebut.Mngkin rmai yg akan terkeliru..

Sbg jwpn:

….Al-Quran diturnkan keseluruhannya(kesemua 30 juzuk)dari Luh Mahfuz ke Baitul Izzah di langit dunia dlm suatu mlm iaitu mlm Lailatul Qadar.

Dan..penurunan Al Quran kepada Nabi Muhammad saw secara beransur2 itu bermula pada 17 Ramadhan melalui wahyu pertama yg dterima baginda,surah Al-‘Alaq (ayat 1-5)..dari langit dunia melalui perantaraan Jibril A.S.

(ade jg yg mengatakan pendapat yg lebih tepat mengenai tarikh sebenar nuzul Quran ialah pada tanggal 24 Ramadhan-ana tiada ‘ilmu utk mmbicarakn dgn lebih terperinci akan hal ini..maaf~ )




Al-Qadr mempunyai 3 pengertian iaitu

-Kemuliaan:kerana penurunan Al Quran itu sendiri.

-Kesempitan:kerana turunnya para malaikat ke dunia pada mlm ini sehingga menjd sempit ruang di dunia ini.Di waktu pagi nya pula keadaan menjadi tenang dgn keadaan langit yg agak mendung krn cahaya matahari terhalang oleh para malaikat yg naik semula slps turun ke bumi.

-ketentuan:kerana malaikat sudah mngetahui adakah seseorng itu akan dpt menempuhi Ramadhan yg seterusnya..ajalnya sudah diketahui..


Sekian shj sebuah tazkirah ringkas utk dikongsi bersame.Jika ade ksalahan dlm tulisan kali ini harap ditegur kerana mungkin tnpa disedari..ade ksilapan dlm pnyampain smula.



video

Di mlm lailatul qadar Allah mencucuri pelbagai rahmat,keampunan dan keberkatan kpd org yg beramal dgn khusyuk dan brdoa dgn penuh keikhlasan.Kpd mereka Allah memberikan ganjaran kebaikan yg sama nilainya dgn beramal 1000 bulan.

"malam Al-Qadar itu lebih baik daripada 1000 bulan"

(Al-Qadr:ayat3)


p/s:dah nak masuk ke fasa ketiga dlm bln Ramadhan..Rase cam sekejap je.Smoge dpt meneruskan baki hari di bulan Ramadhan dgn baik..bi iznillah.(maknenye cuti pon dah nak abes n nak kne gi kuliah balik huhu..)

rujukan-wikipedia,Al-Islam n Harakah


Masa..


“Jgn biarkn waktu berlalu tnpa mlakukn hal yg berguna”

..demikian merupakn salah stu topik yg diutarakn dlm buku yg dikarang Dr. ‘Aidh Bin Abdullah Al-Qarni.

Lame jg mase diambil b4 diz 2nd entry finally posted..hehe.Alhamdulillah.

Baru2 ni ana ade la g bjln kat mid valley ngan sorng sahabat..n then singgah la kat mph bookstore.Kalo prasan la kan..kbykn bookstores akn dpenuhi oleh chinese.Bkn nak kate mlayu xde..cme rmai lg non malay.Mybe rmai lg yg lbih ske lpak tmpt2 hiburan..

Contohnye ble g je CC mesti jupe rmai bdk2 kecik lpak dok maen game..owg beso pon rmai je..

It’s very obvious..!!

Ok la..back to the story.Belek punye belek buku kat sane..tjupe la stu buku yg feymes.LA TAHZAN..dulu pernah nmpak buku ni mase pegi ma’rad kutub kat mesir.Tp yg ni dah dterjemah ke dlm bahasa melayu..(lbeh feeling bile bace huk2..)

Antara yg di bicarakn adalah..

“Keadaan yg paling berbahaya bg akal adalah manakala tuan punyanya menganggur dan tidak berbuat apa2.org spt itu tidak ubah spt kereta yg brjln dgn sgt laju tnpa pemndu;akan mudah oleng ke kanan dan kiri”

“..Pendek kata,membiarkan diri dlm kekosongn itu sama halnya dgn bunuh diri dan mrosak tubuh dgn dadah..”

“..bunuhlah waktu2 kosong anda dgn ksibukan..”

Maka gunaknlah masa lapang kita sebaeknya..yg pastinya utk perkara yg bermanfaat utk diri dan org di sekeliling.

2 ni’mat yg kbykan manusia terima kerugian darinya i.e. tidak dapat mngmbil manfaat sebaeknya adalah ksehatan dan mase lapang..

Imam Bukhari telah meriwayatkan daripada Abdullah bin Abbas,sabda Rasulullah s.a.w: “Terdapat dua nikmat dimana kebanyakan manusia menderita kerugian di dalamnya iaitu nikmat kesihatan dan masa lapang.”

(p/s:2 kali trnmpak chinese belek buku tentang Islam..smoge mndpt hidayah dr Allah SWT kelak.. AMIN)

Sem break yg brmula kire2 2 bln dlu dah nak abes..tggl kurng lbey sbulan lg.Adakah mase2 cuti tu dgunakn sebaeknye..?

Hm..sdey snanye coz byk bnde yg drncang x dbuat.Bln ramadhan yg tiba hrap dpt dgunakn sebaeknye sbg sbuah madrasah tarbiyah dlm mmbntuk diri mnjadi insan lbeh baek n smestinye yg diredhai Allah..

“Let’s make it unforgettable memory together-gether”..itulah tema yg dgunakn smpene aktiviti yg diadakn beberape hari sblom Ramadhan tbe utk merpatkn ukhwah yg sudah lame trjalin hu..There r so many things being planned together..pain ball, bowling, kayaking n bbq..


'we r pain ballerz,not the phyne ballerz..trrrt trrrrt!!ganas x hik2'



Alhamdulillah sume yg drncng brjln dgn baek..Smpai ade sahabat yg lebam2 kne tembak ngan marker tu ahakz~..cme hajat ktorng nak brkayak kat Tmn Rakreasi Putrajaya ritu je yg x kesampaian.Brother yg jg tmpt tu kate diorng punye safety team xde.Ikot hati nak je sumbat perahu yg ade kat situ dlm mulut die..Nseb baek ktorng maseh mmpunyai pertimbangan diri dan thp kewarasan fikiran yg mntap hehe.Sdey jgk..tp yg pastinye ade hikmah dsebalik sesuatu yg brlaku tu..hm.


-kita mrncang..Allah jua merancang..dan perncngan Allah adalah yg terbaek-


Rase nye setakat ni lah dlu utk kali ini..smoge trus dberi ksempatan oleh Allah utk menulis.InsyaAllah..

Wassalam.

(p/s:kalau maen chess,from my point of view la..salah satu cara nak mng mesti bnyakkan 1 step that can give 2 or more effects..Stu utk maju ke hdpan ikut strategy yg drncang n stu lg utk tkotkn musuh supaye die akan amek step utk larikn diri.Rasenye dlm dunia yg nyata pon kene buat cmtu.Lakukan macam2 perkara dlm satu mase.Bende camni bukan mudah utk dilakukn..tp x mustahil hm..)

Rujukan-http://halaqah.net