incik salah paham


Situasi 1

“hey,mamod..itu lu orang puasa tala penat ka.kalau org tua sakit-sakit lu olang tala kasihan ka.mau mati woo??”Ah Chong bertanya kpd Mamod.mereka berdua kenalan sekampung.

Mamod sebaik sahaja mendengar pertanyaan itu naik angin xtentu pasal.

“kau ni apasal..cari gado ke ngn org melayu.aku dgr kau ckp mcm tu lagi siap kau.”Mamod melenting sambil menunjukkan penumbuknya.


tumbuk je koje ko kn..

Tidak senang dgn pertanyaan itu yg dianggap ingin mnghina Islam. Darahnya naik meruap2.




Situasi 2



“adik manis..puasa ka ini hari.tara letih?”mamak kedai runcit bertanya kepada siti nurhaliza.
“puasa uncle..ni kan dah stat bulan ramadhan.xde la.ok je.”ringkas siti membalas pertanyaan tersebut.

“itu kalau org tua2..sakit2 hendak mati kena puasa juga ka.u tada kasihan ka sama mereka.mesti mereka tak tahan punya”.mamak bertanya lagi.

Dgn branggapan mamak tersebut masih kurang pengetahuannya tentang Islam,siti bersangka baik dan mencuba menjawab persoalan tersebut.

“uncle,kalau orang tua atau orang sakit yg tidak mampu berpuasa..mereka akan diberi pengecualian.tak wajib bg mereka berpuasa ketika itu.tetapi diwajibkn kat diorng utk ganti puasa balik bila sudah sehat.jika mereka xmampu jg utk puasa sampai bila-bila,mereka hanya perlu mngganti puasa tersebut dgn mmbayar sejumlah wang utk diberi kpd fakir miskin sbg ganti.itu yg dipanggil membayar fidyah.”bersungguh-sungguh pula siti menerangkn kepada si mamak.berharap beliau akan berpuas hati dgn jawapan yang diberikan oleh nya.

“oo..itu mcm ka.baru la saya faham.terima kasih la adik manis~”mamak mngangguk-angguk tanda faham sambil mngusap-usap misai nye yg lentik.Kalau dia x faham tentu satu page lagi ceramah cik siti ni.

Story dah habis.pilih antara dua situasi..mana yang terbaik.aku pasti korang akan lebih senang dgn situasi 2.
Ada pula yg kata begini.

“kalo cmtu xpela bila org yahudi dan org kafir serang palestin bla2…Sbb mereka tu masih jahil.kan3??xfaham Islam.”sengaja mengeluarkn persoaln spt ini.

Incik,bukan camtu.dalam kes ni pula.wajibla kita memerangi mereka.kerana mereka cuba meruntuhkan Islam.manakala kes yg incik kata ‘menghina’ tu pula lain.

Mengambil contoh zaman Saidina Abu Bakar As-siddiq.Pada zaman pemerintahan beliau tentunya terdapat golongan kafir.dan siapa yg dapat menutup mulut-mulut mereka.tetapi tumpuan utama beliau adalah memerangi golongn murtad.yang mana aqidahnya terpesong.

Kes murtad sekarang ni yg menjadi2.dan ini la yg sepatutnya mamod ‘naik angin’.

sape yg mnghina Islam..??
org Islam yg mnolak Islam ataupun kafir yg jahil akan Islam.

6 Responses


  1. fathiyyah on August 17, 2009 at 5:05 AM

    co ba an
    :)

  2. mohd hazwan mohd salleh: on August 17, 2009 at 9:32 AM

    ini betul2..bkn cobaan.haha.

  3. ihsan on August 17, 2009 at 4:46 PM

    hmm..
    memang bg manfaat la blog ko nih..
    tak macam musegalo..

  4. mohd hazwan mohd salleh: on August 17, 2009 at 5:16 PM

    adoyai..ade2 je incik ihsang ni.mane la bole nak dbandingkan dgn musegalo.

    bagai semut dgn kerengga.

    same2 la kita berusaha utk memberi.yay!!

  5. Amermeftah on August 19, 2009 at 6:53 PM

    bravo aleik~

  6. mohd hazwan mohd salleh: on August 21, 2009 at 4:54 AM

    haha.

    hm..geram dgn media yg sbok mmutar belitkn kenyataan TG.

    lepas satu,satu lagi.haih.bosan2.