Archive: October 2009


cuai+abai


Jumpa lagi

semalam dgn baik hatinya aku menukar air dalam aquarium.hati berbunga-bunga ingin melihat ikan2 ku kembali berenang dengan riang dalam air yang jernih.(dah ahli beit sound kata air kuning)

setelah selesai mnyental balang kaca dan menukar air tersebut..maka aku meletakkan kembali ikan2 tersebut ke tmpat asal.

tapi aku xbubuh anti chlorin lagi.dibiarkan sementara mereka sebegitu.sat lagi baru nak bubuh.

maka,tatkala sepeninggalan aku tadi..rupa-rupanya mngundang padah kepada dua ekor ikan aku.kedua-dua nya kelihatan sugul tidak bernyawa terdampar di dasar air.

Read more »


Amrullah(baitul maqdis)



video



لا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي
عَلَى الْحَقِّ ظَاهِرِينَ
لِعَدُوِّهِمْ قَاهِرِينَ
لا يَضُرُّهُمْ مَنْ خَالَفَهُمْ
إِلَّا مَا أَصَابَهُمْ مِنْ لَأْوَاءَ حَتَّى يَأْتِيَهُمْ أَمْرُ اللَّهِ
وَهُمْ كَذَلِكَ


قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ
وَأَيْنَ هُمْ
قَالَ ‏ ‏بِبَيْتِ الْمَقْدِسِ ‏ ‏وَأَكْنَافِ ‏ ‏بَيْتِ الْمَقْدِسِ




Maksud hadis:


Akan sentiasa ada wujud sekumpulan dari umatku yang terus menegakkan kebenaran dan tegas mendepani musuh. Tidak memudaratkan perjuangan mereka walau dipinggirkan dan dirintangi kesusahan kecuali ujian (Ilahi) sehinggalah datang ketentuan Allah. Mereka akan tetap sedemikian.

Sahabat bertanya “Di mana mereka itu?”
Baginda menjawab “Mereka berada di Baitul Maqdis dan di kawasan sekitarnya”

munsyid:Muadz Dzulkifli


p/s-lagu ni da lame tp baru dgr.kredit 10 genih utk pudin!





manusia perlu cahaya


Buta tanpa cahaya

ok..ade satu bende yg nak kongsi dan korng2 bole buat dgn hanya menggunakan imaginasi korng.xperlu bergerak atau menjerit2 untuk memberi response seperti rancangan 'Dora the explorer'. juga yg sama waktu dengannya.(xperlu bag pack juge).tapi kalo still berdegil nak buat juge maka dimaafkan.



dora and her bagpack



pertama,bayangkan yg korng sedang berjalan di sebatang jalan yang sangat lurus dan sgt symmetri.di kiri dan kanan jalan ada semak samun yang menyemakkan pandangan.

ketika anda berjalan mnyelusuri jalan ini,keadaan sangat cerah kerana dilimpahi cahaya bulan purnama beserta kelip-kelip yang amat cantek.

kemudian,secara tiba-tiba jalan menjadi sangat gelap.gelap segelap-gelapnye.
sinar cahaya yang menyuluh pandangan tiada lagi.tetapi langkah masih tetap diatur.

dan langkah itu tidak akan berhenti.


bagaimana perasaan anda?

adakah anda masih berjalan di jalan yang lurus itu?

atau mungkin sudah memasuki zon semak samun?menyimpang jauh dari jalan lurus tadi.

persoalan demi persoalan ini begitu sukar untuk dijawab.kerana apa..kerana tanpa cahaya yang menyuluh,hakikatnya anda BUTA walau secara fizikalnya tidak.




majlis ilmu dan zikir


takut terkeluar,maka anda perlukan cahaya


begitulah analogi bagi seseorang bernama manusia di muka bumi Allah ini.kita umpama sedang berjalan di sebatang jalan gelap yg lurus.

tanpa cahaya,kite mungkin akan terkeluar dari jalan tersebut dan menghala ke jalan yang salah.dalam mana kite ni SEDAR ATAUPUN TIDAK.

jika takut terkeluar dari jalan itu,maka..tidak dapat tidak kita memerlukan cahaya yg gemilau.nur yang dapat membantu kita agar tidak menjadi buta dalam menempuh jalan lurus ini.

dan cahaya yang dimaksudkan dapat diperoleh dengan menghadiri majlis-majlis ilmu.dengan menghadiri majlis sebegini,sebenarnya kita memperoleh 'cahaya' untuk meneruskan perjalanan selagi mana kaki berdaya melangkah.

bak kata orang,'mohon pencerahan'.(aku xbiasa gune tapi biase dgr.make sape yg biase gune phrase ni maka korng faham la kan.)

maka,sesibuk mana pon kite.carilah peluang untuk ke majlis agama @ ilmu.semoga cahaya yang diperoleh akan menjadi sangat-sangat bermafaat untuk kita kelak.



p/s-intipati dari kate-kate Ustz Azam.

aku x perfect.aku juge bkn prefect.hanya mengharap ape yg aku tulis dapat bantu
utk ingatkan aku kat mana aku senanye.taro mana ambo lo ni kalu ore kelate royak.









langit dan bumi




jika kau rasa langit tinggi tidak bertiang itu menakjubkan.
Ingatlah,Allah Maha Besar.

jika kau rasa sungai jernih yg mngalir tidak berhenti-henti itu suatu keajaiban.
Ingatlah,Allah Maha Besar.

jika kau rasa lambaian malar hijau pepohon rendang itu mengasyikkan.
Ingatlah,Allah Maha Besar

kerana langit,bumi dan segala sesuatu diantaranya adalah milik Allah.
Maha suci Allah,segala puji adalah milik-Nya.







bit by bit



Gate yg jahat


Sedar dan aku masih sedar yg dah 2 mnggu aku sampai kat mesir ni sejak balek kg cuti summer lepas.selepas puas melombong taik mate kat umah,maka aku ditakdirkn utk sambung tahun 3 sekarang.kat university yg paling indah dan nyaman sekali.dilengkapi lorong mencabar bg para siswa dan siswi rentasi sebelum tiba di pintu masuk.

Peristiwa melambai tgn di escalator untuk masuk ke gate perlepasan bukan lah sesuatu yg best.tp tu lah bende yg aku kene buat tiap kali balik.sigh~

Lambaian bdk berbaju oren benar2 mnyentuh hati aku.walaupon telah beberape kali kepale ini ditonjol oleh beliau semase bercuti di rumah..

nak wat cmne,bdk lagi.kalo ikot ati bole je tonjol balek.

gambar sekadar hiasan

“cube jgn dengki kat adik tu..kan xde akal lagi.”

Ni la saranan mama bila tgk patin a.k.a kak mun duk kacau dik mun. geram dgn tindak-tanduk dik mun.

Aktiviti silat menyilat juga bakal menjadi kenangan indah..mandolin(cekelat) 2 kotak yg beliau berjaye telan,sikap tegas utk menonton adek di 9 walaupon katun die ulang2 je,degil xmo mandi kat bilik air kg dek kerane ade semut..xtermasuk lagi cerite ratatouie dlm laptop aku ni.mau beratus lemon billaban beliau ulang tanpa segan silu dan jemu.


igaun2 ini sampai bila aku xpasti.kerana beliau semakin lama semakin besar.

“bilah dah solat maghrib belum”

“belom..”

“abes tu nape x solat lagi?”

“kite nak solat terawih je.sbb kat sane ramai org.best!”


gambar hiasan lagi


Pemikiran dan ideology beliau juga terlalu sukar utk ditafsir.mnyebabkn aku pening.namun budak yg mampu menynyikn lagu “anak nabi kita ada 7 org ini” pernah mndapat wang intensif dari seorng mak cik yg solat bersebelahan.(bukan rasuah ye)dek krn kagum bole solt terawih secare full.



Everybody say hi!

Sebenanye tahun 3 ni adelah thn yg agak menakutkn dan kami digalakkn struggle dari awal lagi.betul3.tp stamina nak belaja utk 2jam hingga 3 jam utk satu kelas masih xde lagi.

sampai doctor pon mengeluh dgn kami.lihat aksi kami khusyu’ menelaah sambil mengikut irama lagu angguk2 geleng2 secara berkelompok.(dinasihatkn supaya stp org mempunyai tidur yg mencukupi sblm memulakan kelas.)

Setelah mngucapkan salam dan hi kepada pharmacology,phatology,parasitology dan microbiologi selama 2 mnggu..maka sesi taaruf selesai.

Semoga segalanya dipermudahkn.dan ketidakstabilan hidup kembali pulih.

Till then.salam!



Bit by bit My heart is charmed

With that dazzling smile

Let's flee from the endless darkness

Hold my hand


You see, when I met you

I remembered the view which I had treasured when I was a child

Won't you dance with me

It's a winding road of light and shadows

Even now, you're dreaming of him?

There are times when it seemed like I wanted to turn back but

Holding love, courage, and pride, I shall fight


Bit by Bit My heart is charmed

A piece of hope in this world

Anyone surely wants to have eternity in his hands

Even if you pretend not to mind at all

Hey I love you

Let's flee from the endless darkness

Hold your hand


I also like you, even with that face, tired from anger

I wonder if it's all right to live such a life, being blown away

As for me... I'm just spun around by casual gestures Sea Side Blue

Or are you still dreaming of him

I had something more I wish to ask but

Our conversation just goes on like the sound of car wheels dancing around


Bit by Bit My heart is charmed

It's amazing even to myself but

Something is there I suddenly feel like calling you

Even if you pretend not to mind at all

In the end all I see is you

Let's flee towards the sea

Hold my hand




p/s:lagu tema kali ni ialah Dan Dan.Ost from dragon ball GT.