tangis mereka hiba kita


Alhamdulillah.

Juz one more to go.harap sume brjln lancar.-->oral physiology.

Dah lame xkol mama.(ni evoiz pnye masalah la ni)baru tadi sempat.wa..seronoknya.walaupun tak la lame sangat.mama kate sekarang musim durian(ade blog laen sbut pasal ni juge).katenye semalam baru balek ke johor.ziarah atok n nenek.

Bile sebut pasal durian.otak aku akan melayang ke satu bende--->pulut durian.wa..kalo dapat mkn badan panas mcm nak demam pon xkesah.

Mama kate nak buatkn kuah durian nye dulu.takot2 musim durian abes nnti.hm..smpat x r nak rase.sempat kot.

Dalam adek beradek..ade sorng yg xleh mkn durian.patin.even bau pon xlalu.pelik2.hilang satu nikmat dunia.hehe..smpai mama cerita dulu yg bdk nabilah ni bole pula acah2 akaknye ni ngn durian.ahakz~(oo..dah pandai ye).

………………………………………………………………………………………………….........................................................................

Habis cerita mesia.tadi lpas exam sempat la jg tgk satu cerita.

sinopsis sikit..


"Seorng lelaki diburu penjenayah pergi mendapatkan perlindungn di rumah seorng tua.luka kesan tembakan tersebut perlu dijahit.lelaki tua berkenaan segera menghulurkan bantuan.bergegas keluar dari rumah untuk mndapatkn ubatan.sebaik sahaja beliau berlalu pergi,scene pergaduhan berlaku semula.satu kumpulan penjahat mnyerbu rumah tersebut dan aksi pergaduhan berlaku lagi.

Kumpulan penjahat tersebut kelihatan akan kalah.dek ketangkasan lelaki itu berlawan.tapi,tanpa disedari.salah seorng dari mereka sudah menggengam selaras senjata.

Si tua yang kembali mmbawa ubatan td panic ketika sampai semula ke rumah nya.melihat kejadian yg terjadi.beliau berlari masuk.

Tapi peluru buta yang dilepaskan penjenyah tersebut tidak mengenal mangsa.jasad mangsa yg sudah uzur itu ditembusi peluru2 tidak bermata.(emo gile bile ak tgk scene ni)"



“ya Allah..siannye la pakcik tu.xpasal2 kene tembak”

Spontan kata2 ni keluar dari mulut.melihat skujur tubuh tidak berdosa menjadi mangsa penjenayah berhati binatang.

“aah..camni la jemaah yg tgh solat kat Thailand tu kene tembak gak”

Seorang rakan yg lain masuk mencelah.mengingatkn kami kepada tragedi yg terjadi di masjid Al-Furqan.rasa kasihan pada si tua td yg hanya melakonkn satu watak dlm latar sebuah filem,bertukar kepada kesedihan mengenangkan saudara di selatan thai.mengalami kejadian yg ada similaritinya.namun berlatar belakangkn dunia realiti sekarang.

selatan thai menangis..


gugurnya mereka ketika sedang solat.semoga ditempatkn dikalangan orng2 yg soleh.

Sedih bila baca.klik sini.(bole search kat tmpat lain jg)

Ya.umat Islam masih ditindas.diperlakukn sebegini tnpa ada pembelaan.setiap hari bila baca akhbar akan ada cerita menyayat hati macam ni.tapi apa yang boleh kita lakukn.Hanya mampu menunjukkn protes,mnyelar.dan sebagainya.T.T

nak share satu video clip.

video



Pentingnya kesatuan bagi membina kekuatan.

tingkatkn kecaknaan.kisah mereka..hal kita.tangis mereka hiba kita.

dan beginilah yg sepatutnya.

wassalam~

p/s-kalo bole aku nak je mintak selatan thai tu.bagi kat mesia.sebagai tukaran bagi la kat diorng pokok emas.



“Perumpamaan orang-orang Muslim, bagaimana kasih sayang dan tolong menolong terjalin antara mereka, adalah laksana satu tubuh. Jika satu bahagian merintih merasakan sakit, maka seluruh bahagian tubuh akan bertindakbalas dengan berjaga( tidak dapat tidur) dan merasa demam lantaran reaksi tubuh” . [HR Muslim]


5 Responses


  1. damai on June 21, 2009 at 7:57 PM

    al-fatihah buat mangsa2
    semoga mereka ditempatkan dlm golongan syuhada'.....

  2. MoHd kHaiRuL RaBaNi on June 22, 2009 at 5:17 AM

    Wahai seluruh insan yang beragama ISLAM..
    BANGKITLAH!!BANGKITLAH!!!
    " Kuatkanlah ukhuwah diantara kita,tunjukkanlah kekuatan kita..tegakkanlah tiang agama kita..Insya"Allah..kita akan berjaya menumpaskan musuh-musuh kita yang dilakhnat..."

  3. mohd hazwan mohd salleh: on June 22, 2009 at 9:01 AM

    amin ya rabb.

    walau kudrat ini masih lemah.
    walau kuasa bukan milik kita..
    biarlah doa menjadi senjata.

    doakn saudara2 kita yg ditimpa musibah ye..
    p/s-united we stand.divided we fall.peace~

  4. Dr. E-iN on June 28, 2009 at 2:27 PM

    sedih bace psl ni..
    betapa b'tuahnya kte kan..

    hehe..ko pun jd pa bedah gak ke?
    hukhuk
    hapi holiday jgk~!

  5. mohd hazwan mohd salleh: on June 28, 2009 at 2:36 PM

    hm..tu la.
    xtau cmne prasaan ustz2 thailand yg belaja kat mesir ni.nnti dirng balek cam2 bole brlaku kat diorng.

    hanya mmpu doakn.moga Allah lindungi kita suma.

    hehe.pah bedah-like student.
    nak jadik anak yg bek..=)