uhibbuka ya akh muhammad


Selesai solat,aku bersandar pada dinding masjid.penat berjalan di tgh panas kat husin td tak hilang lagi.ade janji dgn ustz firdaus dan ustz bahar kat sana.pastu jln2 siket belek2 jubah mane yg sesuai.

Sedang sedap2 duduk,tiba2 aku disape seseorang.

“Enta 3amil eh?”,tegur mesra beliau.

Akh Muhammad rupanya.

seorng arab mesir yg baik orngnya.berkemeja kemas dgn jambang yg disisir rapi menyerlahkan sedikit penampilan dirinya.seorang yg aku rasa bersedrhana dlm hidup.bknlah seorng yg terlalu kaya,ataupun terlalu dhaif.

“Alhamdulillah kuwais.er..enta dah habis keje ke?”soalan td aku balas dgn soalan lain.

“eih?..aiwa,salim.keje aku dah selesai hari ni”

terkial2 jg dia nk paham soalan aku dgn bahasa arab yg lintang pukang ni.

Panjang kami berbual.mujur akh Muhammad ni bole berbahasa inggeris walaupun tidaklah sefasih mana.kami berbual pasal imtihan,cuti dan aktivit cuti nnti.

“doakn kami spy dpt najjah dlm imtihan nnti ye”ngadu aku kat akh mhmmad.mintak dia tolong doakn kejayaan kami.

“rabbina waffa’”..

“jazakallahu khairan kathiran..”ak mmbalas.

Lpas dah lame sikit kami berbual,die mintak diri dulu nk balik.katanya,kalau die tak duduk jauh..dia nak stay lame sket ngn aku kat msjid ni.akhi mhmmad duduk kat satu kg di giza.jauh katanya.maka terpakselah bergerak pulang cepat.


“uhibbuk..”


Die ckp kat aku.tp..aku hanya mmpu tersenyum2 kambing.ape yg aku nak balas ni.haih..selalu masalah mcm ni timbul.


“kalau kamu kata macam tu,ape yg sepatutnya saye jawab.uhibbuka bardu..??”


Susah sgt,aku tnya je la kat dia.tersenyum akh Muhammad ni kat aku.


“ahabbakallah inniahabbabtani fiih”


mendoakan agar insan yang mencintai aku mendapat cinta dari Allah.First time dgr mcm panjang.xdpt tngkp lagi.tapi die xkesah.dia ulang balek sampai aku dpt.siap tasmi3 lagi.(xingt sgt,rase ni la yg dia ckp huhu..sape2 nk betulkn bole ye)


dekat masjid Ibrahim ni la aku kenal ramai kawan2 arab.ade kes sbb tertukar selipar punya pasal pon bole jd member.tp ni la masalah nya,komunikasi.bila selalu jumpa..aku akan kehabisan modal..nak cakap ape.dgn vocab arab yang terlalu sedikit menjadikn perbualan aku terlalu sempit.duduk kat sini dah hampir 2 tahun.tp penguasaan bahasa masih terlalu lemah.maybe sbb aku ni stay di takuk lama.xdevelope dan asah vocab.(mintak maap ustz hafiz sbb xmashi lagi dgn bahasa.penat je ustz ajar kami kat intec dulu.hu..kene belajar byk dan byk lagi!!).


“saya ade apple..”

“eih..abble?”

“apple..tuffah..”

Owh.baru paham.kebanyakn arab kalau speaking,huruf p die tebal sikit.bunyik macam b.kalo police jd bolice.ha..cmtu la.

Ya Allah..ape plak ni.tibe2 die buka plastic hitam dia n bagi aku 2bijik epal.walaupun pada awalnya aku menolak..tp apakan daya,kalo arab dah nak kasik mmg susah nak tolak.


walaupun epal2 ni bukan la sama levelnya dgn epal2 kelas tinggi,tp aku agak pasti keikhlasan mu pasti tinggi darjatnya.


Baik nye la akhi mhmmad ni.org kate kalo arab yg baik mmg baik btol.tp kalo yg mmg hati busuk..mmg busuk la.tak nafikan arab yang suka kenakan kita.tp xsume yang jahat n xleh label sume arab mcm tu.

Bile kata die ni jahat..die ni la jahat.macam mana la ngn kita.bila mampu melabel orang macam tu seolah mengiktiraf diri adalah yang terbaek.kene bykkn bersangka baik.mendidik diri memiliki hati seorang sufi.(Cuma berpada2 dlm melakukn kebaikan..takut2 kebaikn td dibalas dgn sebaliknya.mohon perlindungan dari Allah)

Semoga ukhuwah yang terjalin bertambah baik dan mendapat keredhaan Allah.


Peliharalah hubungan dgn Allah..

Hubungan sesama manusia..

Dan hubungan terhadap alam sekeliling.


Wassalam~


p/s-salam takziah utk keluarga dan sahabat kepada arwah ammar zulkifli.semoga ditempatkn bersama golongan orang-orang yang soleh.Al-fatihah~

9 Responses


  1. p-dod on June 17, 2009 at 8:10 PM

    yay!! aku orang 1st komen ko!!! haha..eh selama ni ramai ke komen? hehe

  2. ibnusoleh on June 17, 2009 at 8:48 PM

    yay..ak 2nd.

    aah..xpe la.asal ko ade pon dah ckp.hik2~

  3. AtiqahHanisMustapa on June 18, 2009 at 3:06 AM

    lame tak post entry..^-^
    owh kat sane study fully in english la ea..
    komunikasi lah in arabic?
    owh ok2..hehe.
    nice story and meaningful..;))

  4. musegalo on June 18, 2009 at 11:09 AM

    memang resbek arab2..
    kalo yg baik, mmg baik betol..

  5. ibnusoleh on June 18, 2009 at 5:35 PM

    to hanis:
    yeke lame.
    yup..mase lecture mmg gune english.
    sbb mmg ade kelas khas utk student mesia.tp kalo kelas arab mmg gune bahase arab la.

    to ihsang:
    aah la..resbek2.
    tp kalo yg mmg nak kenekan melayu.
    aih~ringn je kaki ni nak menekong.
    hua2..

  6. faisazli on June 18, 2009 at 9:34 PM

    xyah la cakap saje....tekong arab tu skali ak nk tgk...haha..
    ak rase xsmpat tekong lg da ketar lutut..
    mn taknye....da arab bdn cam gorila...maunye kite ditekong blk.
    nway...nak mntap komunikasi ngn arab, nk kne jd mingle ngn arab laa...kaji care dorang pikir.haaa....(ak ckp je...xleh nk wat gk agi..hehe)

  7. ibnusoleh on June 18, 2009 at 10:18 PM

    sajeee~
    ha..dah ckp.ok x..

    haha..
    xpe2,nnti ak attack r dangerous area kat muke.baru berkesan.hik2

    tu la sapal.nak kene mingle2 ngn diorng.hmm~

  8. MoHd kHaiRuL RaBaNi on June 21, 2009 at 1:39 AM

    Assalamualaikum..
    hehe..lma xdgr cite org kajang nie..
    emm..post yg mnarik..
    ko rajin2 la update cite2 kat sna ye..
    kongsi ngan aku pngalamn ko kat perantauan..
    k??
    ;)
    p/s:gudluck ye study kat sna..nnti blik malaysia ajar aku bhasa arab..

  9. mohd hazwan bin mohd salleh on June 21, 2009 at 2:55 PM

    waalaikummusslm.
    kepada kekanda rabani..eh2 pe ni.

    haha..tu la.duk satu kajang pon xjupe.

    thanks for the wish..tp pasal belajar barab tu bek kite carik ustz fradin =p

    all da best gak tuk ko.bru jupe blog ko.nnti nak rajin2 melawat.he~