Stesen orang-orang yang Syahid


Semenjak dua menjak ni, rajin pula kita menggunakan metro. Keratapi lama ini memang terkenal dengan zahmahnya (sesak) dan kepanasannya.

Maklumlah, ia menggunakan sistem penghawa dingin semula jadi iaitu tingkap. Murah.

CFC-free lagi.

Adapun kipas yang dipasang pada bumbung train, tiadalah dapat ia mengubat sakit panas kita. Hatta semut pun barangkali tidak mampu diterbangkan dek tiupan kipas yang manja-manja ini.

Setiap kali tiba di stesen atau Muhattoh tertentu, seperti biasa train akan berehenti seketika. Jarak di antara setiap stesen tidak jauh.

Dan setiap satu darinya juga tidak mempunyai penghawa dingin. Panas.

Menariknya, setiap kali hampir tiba ke stesen Al-Shohadaa, satu macam hawa yang nyaman dapat dirasai. Sejuk. Tiada dapat kita merasa nyaman seperti ini di stesesn lain sekitarnya.

Semuanya masih tidak berpenghawa dingin.

"Ah, sejuknye. Kat Shohadaa.. padanlah. "
"Syurga, tempat orang-orang syahid."

Sempat kami tersenyum-senyum berseloroh. Alangkah seronoknya jika semua stesen di Mesir ber'aircond'. Nasir, Orabi (stesen) dan lain-lain juga perlu syahid nampaknya selepas ini.



Stesen ini pada asalnya bernama Mubarak. Setelah
kebangkitan Mesir 25 Januari, stesen ini telah ditukar namanya
menjadi Al-Shohadaa, bersempena dengan sejumlah warganya
yang terbunuh ketika proses tersebut.


Semalam, Mubarak dibicarakan dalam keadaan sakit terlantar di atas katil. Banyak cerita yang kita dengar tentang kezaliman yang dilakukan sepanjang sihatnya. Terutama kisah pimpinan-pimpinan IM yang teruk didera.

Sungguh, kezaliman yang dilakukan jika tidak terbayar di atas muka bumi pasti akan dilunaskan di hari perhitungan kelak.

Wallahu ta'ala a'lam.