lu..sapa nama


Selesai solat zuhur,seorng ajk masjid aku kira,membuat satu pengumuman.katanya,seorng saudara baru telah selamat berhijrah.memeluk Islam.dan bantuan diperlukan dari segi kewangn utk membantu beliau membuat persiapan diri dan digunakan dalam pembelajarannya di kuala Terengganu.

Seronok.bila lihat ada saudara baru.umpama bayi yg baru lahir.tambah2 dalam bulan ramadan kareem ni.

Lalu kutipan dibuat.

Saudara tersebut dibenarkan duduk di beranda sebelah kiri masjid.dan sejadah dihamparkan dihadapannya,dimana wang sumbangan diletakkan.

Pada mulanya,dia duduk seorng diri.sekejap-sekejap beberape org lalu dihadapannya sambil mnghulurkn sumbangan.

Ade yg tidak enak pada pandangan aku.alangkah lebih baiknya jika ada antara kami yg menemani,duduk di sebelahnya.dan sebuah tabung disediakn utk mngumpulkn wang2 sumbangan tersebut.kerana wang2 tersebut nmpak terdedah dan tidak tersusun.

“assalamualaikum..”selanjur aku memberi salam sambil menghulurkn tgn bersalaman ktika menghampirinya.

Namun salam tidak berjawab.tidak apalah,mungkin x dengar.hanya senyuman yg berbalas.

“Nama sapa..?”nak test bole ckp melayu ke tidak.

“Muhammad said.baru semalam masuk Islam.Lu sapa nama”,tu dia..brader berbangsa cina ni pakai Lu plak.xkan aku nak bahasakan lu-gua.

“Muhammad..”,ringkas aku menjawab.dek kerana terbiasa bila org arab tanya nama aku.hazwan diorng xbiasa dengar.

anak cina mana tah

Borak punya borak,aku minta diri.sbb family dah tggu nak gi belanja kat kajang ni.

sebagai seorng insan..aku sayang padamu.err,ni laksamana sunan ckp kat sang ratu la.haha.xde la aku ckp kat dia.

Salam diberi utk pergi.tp tidak berjawab lg.xpe la,dia x tahu nak jawab kot.alhamdulillah,ramai juga yg sudah menghampiri said.

Ada bisikan ‘nakal’ kat telinga aku.betul ke dia ni betul-betul masuk Islam.

Cepat-cepat aku tepis.buang ke tepi.sangka buruk ni.haih..apa nak jadi.isi husnudzan byk2 dalam hati.istighfar.

Perlu la sangat2 bantu saudara2 baru.betapa perlunya mereka sokongn mental mahupun fizikal.terutamanya dari umat Islam sendiri.kalo x,sape lagi nak tolong.

at least,ade bukti bila disoal Allah kelak.sepertimana kisah si pipit dan nabi Ibrahim.hati dia mana kita nak baca.hanya doakan sentiasa mendapat bantuan dan tetap di jalan Allah.

Kerana tentunya dia akan menghadapi pelbagai halangan dan cubaan dalan usahanya.



p/s- kalaupun seseorng melakukan maksiat kpd Allah.mungkin dilakukan dalam keadaan jahil.bagaimana pula kita..yg melakukan maksiat bila mana kita sedar dan tahu.

Krisis diri..


ada video tuk dikongsi.(klik lg.he~)





3 Responses


  1. Puteri on September 9, 2009 at 8:36 AM

    http://www.youtube.com/watch?v=nQlhU47kLgo

    tryla tengok vlog ni. memang sistem kita kat malaysia utk meraikan saudara2 baru ni belum betul2 establish lg. Kurang kefahaman, kurang pendedahan, kurang tenaga kerja utk bergerak. ehm, macam isu Mariam di Korea tu...

  2. mohd hazwan mohd salleh: on September 9, 2009 at 9:34 AM

    thanks for the video.really appreciate it.

    "knowledge is the key"
    ya..stuju sgt2.

    kalau dah umat Islam sendiri xfaham betul2 tentang Islam.bgaimana pula alkisahnya dgn saudara2 baru kita.haru pula nnti.

    takut sgt nnti,dek kelemahan kita..mereka yg baru memeluk Islam rasa putus asa dan kecewa.kemudian balik ke jln jahiliyah.

    so,ini tggjwb bersama.peace~

  3. mohd hazwan mohd salleh: on September 9, 2009 at 9:36 AM

    eh..isu mariam tu nak bace kat mne ha?sbb sblom ni hanye bace di BH.xbyk info..