security




K-20:legend of the mask

aku bukanlah die-hard-fan movie2 dr jepon.tp tgk juga lah.

K-20 aka Kaiji niju menso(the phantom thief with 20 faces) adalah sebuah filem yg berlatar belakangkan kurun ke-19.brader ni adalah seorng yg sgt2 pakar dlm mencuri dan skill2 yg digunakan amat mengancam.

k-20 kemudiannya diburu pihak polis kerana aktiviti beliau sgt lah tidak bertepatan dgn akhlak dan nilai moral setempat.namun dek kerana kelicikan beliau,usaha menangkap sering menemui kegagalan...



TK jadi badut sarkis


malangnya,takeshi kaneshiro(TK) yg merupakan seorng badut sarkas disalah anggap sbg k-20.maka beliau pula yg mnjadi buruan.

utk mmbersihkan namanya yg tercemar,beliau perlu mnangkap k-20 yg sebenar.suatu yang sgt sukar.


babak menarik

ada satu part yg sgt mnarik dalam cerita ini.TK terpakse mencuri masuk kedalam kawasan tentera utk mnggunakan sebuah alat yg amat canggih.yang tidak bole dibeli di pasar2 sekitar hiroshima,nagasaki mahupun harajuku.

alat tersebut digunakan utk membaca kod rahsia.which cant be seen grossly by naked eyes.

diperlihatkan kepada penonton akan security2 yg sgt cambest.bilamana ada anggota tubuh yang mahu mendekati alat tersebut,maka sensor akan mengesan kewujudan bendasing tersebut dan alarm berbunyi.

maka,tidak semena-mena keseluruhan askar dikawasan itu akan bersiap dgn senapang masing-masing meluru ke tmpat tersebut.siap dgn posisi masing-masing utk menembak kalau-kalau penceroboh itu kelihatan.

dan secara logiknya,si penceroboh tidak akan mampu keluar hidup-hidup.

tapi oleh kerana ini sebuah cerita yg perlukan daya penarik,unsur logik ditarik.dan TK berjaya keluar dari kawasan tentera itu dgn machonya tanpa melakukan sujud syukur.


bende berharga

melihat kepada situasi cerita diatas.dapatlah difahami dgn mudah.secara asasnya,sesuatu yang sgt bernilai perlulah dikawal dgn ketat.segala usaha perlu disalurkan bagi mengelakkan anasir2 luar atau 'pencuri' dari mngotorkan bende barharge yang kita miliki.

segala pintu yang mmpu dimasuki 'pencuri' tersebut perlulah ditutup agar usaha-usaha mereka hanya menemui kegagalan.

bila mana menyebut tentang manusia,benda berharga yg seseorng manusia itu miliki adalah hatinya.

dan pintu-pintu yang membuka laluan kepada 'pencuri' utk mencuri hati kita perlulah sentiasa dikawal.

sekuriti perlulah ditingkatkan.

pintu-pintu yang dimaksudkan adalah anggota tubuh atau panca indera kita sendiri.iaitu mata,mulut,telinga,hidung,tangan dan kaki.apabila pintu-pintu ini tidak dikawal dan sekuriti mnjadi longgar yakni dgn melakukan maksiat,maka mudahlah hati tercemar dan kerja-kerja 'pencuri' mnjadi lebih mudah.

tiru macam pokcik ni


semoga sama-sama dapat mnjaga pintu ini.(kita akan sentiase diuji kan..)

akhir kalam,jom gi sc.(kempen sayang sc!)




2 Responses


  1. [MH] on November 19, 2009 at 7:23 AM

    seketul daging

    namanya hati

    :)

    p.s: suka pegi sc

  2. mohd hazwan bin mohd salleh on November 19, 2009 at 9:45 PM

    na3am.tepat sekali.

    namanya hati..

    tu la.sebab ape syg sc saye?
    sbb die best~(tiru iklan petronas)