Pisang, a non-fiction story




Teladan dari Pisang

Pada suatu hari, seorang senior dengan sukarela mengisi waktu di antara Maghrib dan Isya' dengan memberi tazkirah. Namanya aku sudah lupa. Tapi jika bertemu, rasanya masih cam yang mana.

Surau yang menempatkan pelajar-pelajar asrama SMK Segambut Jaya ini agak sempit ketika itu. Mujur sebuah surau yang baru sedang dalam pembikinan. Surau yang lama ini asalnya hanyalah ruang bangunan asrama yang diubah suai untuk dijadikan musolla.

Aku tertarik dengan satu fakta yang diselitkan dalam tazkirah beliau.

"Jika korang tengok pisang, kan ade bahagian berwarna hitam yang kelihatan seperti tidak elok. Jangan dibuang bahagian itu sebab bahagian itulah yang paling banyak khasiatnya.."

Nak percaya atau tidak.

Sedangkan bahagian itulah yang akan kami buang bila makan pisang DM (dewan makan).
Kelihatan buruk dan menjengkelkan.

Kami tinggalkan abang "Dr. Pisang" itu dengan pengisiannya. Ragu-ragu juga untuk mempercayai.

Tapi pada suatu hari, keraguan ku dibalas. Seorang dukturah ketika kuliah pharmacology menerangkan kepada kami tentang makhluk bernama Potassium.

Sumber utama Potassium ialah dari pelbagai jenis makanan, terutamanya dari tumbuh-tumbuhan. Makanan yang kaya dengan Potassium termasuk pisang, orange juice dan kentang.

Toib, pisang antara buah yang kaya dengan potassium,
and the dark area of bananas is the most concentrated area of potassium. Ujar beliau.

(Potassium is essential for maintaining proper fluid balance, nerve impulse function, muscle function, cardiac or heart muscle function.)


Bila kulitnya hitam, biasanya dalam pun begitu. (sumber)


Wah,

maka benarlah point yang telah disampaikan senior di atas. Penjelasan yang datang setelah bertahun lamanya. (sebab aku yang malas nak wat research sendiri)



We are not a punisher


Seperti ada pengajaran yang boleh diambil dari cerita non-fiction tentang pisang ini.

Kita jangan mudah melatah. Jangan mudah menghakim dan menghukum bila bertemu dengan sesuatu situasi.

Bukan semua yang kita rasa baik itu terbaik untuk kita. Dan tidak semestinya yang kelihatan tidak molek untuk kita itu merugikan dan memusnahkan kita.

Bila ada kesusahan, lekas sahaja melenting.

Perlunya kita sentiasa Husnudzon dengan Allah. Pastinya, perancangan Allah yang terbaik kan. Mungkin ada hijab kita sebagai seorang hamba, terus, gagal mengetahui signifikasi bagi sesuatu perkara yang terjadi.


Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari.
Dia datangkan kilat dan petir.
Kita menangis dan tertanya-tanya.
Kemana hilangnya sinar.
Rupa-rupanya Allah hadiahkan kita pelangi.

Sekian. Wassalam.

p/s-banyak post berkaitan tumbuhan. selepas cendawan pisang pula. ape lagi ye lepas ni..

6 Responses


  1. ihsan on March 6, 2010 at 11:29 AM

    hm..
    pisang memang best.

    iluvvet!

  2. mohd hazwan salleh on March 6, 2010 at 10:00 PM

    xbest..!!

    aku suke kek vanila =P

  3. laskar cinta on March 7, 2010 at 6:12 AM

    baru along tahu hehe

  4. Adam Lee on March 9, 2010 at 11:58 PM

    oh, menarik.
    cuba kaji pasal ni pulak:

    "makan pisang buat kita gumbira~"

  5. mohd hazwan salleh on March 10, 2010 at 3:15 PM

    to along:
    hoho..jgn buang bhgn yg hitam tu hehe

    to adam lee:
    pisang..hepy..euphoria..
    hm..ok,tgk nnti cmne.

  6. a.v.k on March 10, 2010 at 10:03 PM

    hish yg "gumbira" tu,
    kongsi la ke"gumbira"an ko tu
    ak nk pisang gak....