Hentikan subsidi dan naikkan barang bukan cadangan bernas


Setelah melalui rentetan beberapa perang besar antara Islam dan tentera salib, kemenangan dalam peperangan Hittin dan penguasaan semula Baitul Maqdis, akhirnya beliau kembali menziarahi kampung halamannya di Damsyik.

Pembesar di situ menyambut kedatangan Salahuddin Al-Ayubi(SAA) dengan baik sekali.
Beliau menawarkan sebuah kediaman yang mewah untuk SAA.

Namun, beliau tidak menerima pemberian itu. Malah marah dengan sikap pembesar tersebut. Harta tadi sepatutnya digunakan untuk membantu penduduk-penduduk miskin. Sultan Salahuddin jelas tidak selesa dengan kemewahan tersebut.

Diriwayatkan Sultan Salahuddin hanya meninggalkan sekeping wang emas dan empat wang perak semasa kematiannya. Ada juga riwayat yang menyebut wang itu henyalah wang 5 Dinar.


Makam Sultan Salahuddin Al- Ayubi di Damsyik



Timbalan Menteri Kerja Raya Datuk Yong Khoon Seng berkata perubahan kos itu, berbanding kos asal RM400 juta diumumkan sebelum ini, disebabkan kos asal tidak meliputi harga rundingan dan tidak menyeluruh.

Beliau berkata pembinaan bangunan baru di Jalan Duta itu terbahagi kepada tiga komponen utama iaitu Kompleks Istana Negara bernilai kira-kira RM650 juta, persimpangan bertingkat (RM130 juta) dan menaik taraf jalan (RM32.5 juta).

“Istana Negara merupakan mercu tanda dan simbol kebanggaan sistem pemerintahan Raja Berpelembagaan di Malaysia yang mana kemudahannya mestilah melibatkan aspek keselamatan dan ciri-ciri estetika khusus.

“Sehubungan itu, kerajaan telah menimbangkan beberapa faktor dan menawarkan projek ini secara rundingan terus kepada tiga syarikat bagi ketiga-tiga komponen utama Istana Negara,” katanya menjawab soalan Nga Kor Ming (DAP-Taiping) di sini.

Sumber: themalaysianinsider



Banyak sebab mengapa duit hilang dalam perbelanjaan negara. Kaji dan selidiklah sebaiknya. Ni rakyat pula yang jadi mangsa bila subsidi mahu di tarik dan harga barang naik harga.

P/s- macam mana nak minum teh tak pakai gula? Sape tahu?